Maximální počet osob na prohlídku: 30
Délka prohlídky: 20 minut
Palackého třída 132a, Brno - Královo Pole
Místo setkání: -
Zákaz fotografování
Typická industriální stavba, která ale na rozdíl od mnohých jiných našla svoji funkci i v dnešní době. Budova měnírny je citlivě revitalizovaná a dá se považovat za vzorový příklad, jak se dá i budova, která již není vhodná pro původní účel renovovat při zachování atmosféry a vůně historie.
Historicky druhá vozovna v Brně sloužila elektrickým tramvajím přes půl století. Byla maličká, vešlo se do ní pouze 12 malých vozů (tedy čtyři soupravy), a proto nemohla obstát v prostředí rychlého rozvoje dopravy po druhé světové válce. Tramvaje dostaly novou vozovnu v nedalekých Medlánkách a cihlová budova ve vnitrobloku na Palackého třídě byla roku 1952 přestavěna na měnírnu. Vstupy byly zazděny a ve dvou upravena plechová vrata, v ostatních jsou okna.
Tato cihelná stavba nové vozovny z červených lícových cihel a sedlovou střechou byla postravena roku 1900 po bývalé dřevěné vozovně koňky v Králově Poli. Boční štítové zdi jsou zakončeny postranními pilíři s jehlancovitým ozdobným zakončením. Zaklenuté otvory lodí jsou uprostřed ozdobeny vysázenými pískovcovými klenáky. Od původních vrat se dochovaly masivní závěsy. Do vozovny se vjíždělo původně pomocí mechanické posuvny.
Měnírna byla rekonstruována v roce 1982, kdy došlo k výměně její technologie za zařízení z Německé demokratické republiky. Dopravní podnik města Brna měnírnu rekonstruoval pak znovu v roce 2020, kdy byla opravena budova a technologie vyměněny za nové (tři trakční transformátory a jeden transformátor vlastní výroby) s dálkovým ovládáním z centrálního dispečinku.
Pro načtení interaktivní mapy klikněte na mapu.